Sport a odporność - dobre i złe nawyki

Sport a odporność - dobre i złe nawyki

Umiarkowany wysiłek fizyczny podnosi odporność, a ten intensywny wręcz przeciwnie. Dlatego aby zachować zdrowie, należy zachować zdrowy rozsądek. Uprawiając sport trzeba też zwrócić uwagę na kilka faktów, które mogą nam zaszkodzić…

Trening w chorobie, pomaga czy szkodzi?

Przeziębienie, lekkie łamanie w kościach i w zasadzie nie wiadomo, ćwiczyć czy nie. Wydaje się, że jednym z podstawowych błędów jest myślenie, że katar można wypocić, najlepiej intensywnie. Jednak zdania wśród specjalistów od sportu w tej kwestii są podzielone. Jedni twierdzą, że delikatny trening przy np. przeziębieniu przebiegającym bez gorączki nie zaszkodzi, a wręcz pomoże odzyskać szybciej formę. Drudzy wręcz przeciwnie, zalecają pozostanie w domu aż do całkowitego wyleczenia, gdyż aktywność fizyczna przy przeziębieniu i złej pogodzie to gwóźdź do trumny. Gdzie leży prawda? Jak zwykle pośrodku. Zwykły spacer nie zaszkodzi katarowi, ale maraton już może. Istnieje również pogląd, że dobrym sposobem na przeziębienie jest sauna. To rozwiązanie zdecydowanie odradzamy osobom, które czują się źle i mają gorączkę. W takim przypadku tylko sobie zaszkodzą.

Zbyt duża aktywność fizyczna pogarsza odporność

To zdecydowanie prawda, optymalnie wysiłek fizyczny musi być dobrany indywidualnie do możliwości organizmu. Ekstremalny wysiłek, zwłaszcza gdy organizm nie jest do niego odpowiednio przygotowany może spowodować nie tylko kontuzje, ale pogarsza również odporność organizmu na atak patogenów. Fachowcy za umiarkowany wysiłek fizyczny uważają np. przebiegnięcie dystansu 15-25 km tygodniowo przy tętnie 110-140/min. Co oczywiście nie oznacza, że zawodowi sportowcy powinni rzucić sport. Oni do dyspozycji mają odpowiednią dietę, regenerację i suplementację oraz wytrenowany organizm.
Kolejnym błędem, który często popełniamy zarówno uprawiając sport, jak i pracując, jest brak odpoczynku, a organizm musi się przecież zregenerować…

Brak odpoczynku obniża wydajność układu immunologicznego

Po wysiłku fizycznym trzeba się wyciszyć. Jest to ważne dla naszych mięśni i odporności. Poza tym nic tak nie podnosi odporności na złe warunki środowiska, jak zdrowy sen. Dlatego warto zadbać w swoim planie nie tylko o regularną aktywność fizyczną, ale również o skuteczny odpoczynek.
Brak odpoczynku i nadmierne obciążenie treningiem prowadzą również do kolejnej nieciekawej sytuacji jaką jest przetrenowanie organizmu. Szczególnie szkodliwy jest stan przetrenowania długotrwałego, bo w tej sytuacji zwiększa się znacznie podatność organizmu na infekcje i alergie, a forma zamiast rosnąć – spada.

Trenuję, więc mogę jeść co chcę?

Owszem, kalorie wrzucone w siebie wraz ze śmieciowym jedzeniem można wypocić na siłowni. Ale takie jedzenie nie odżywi organizmu w najbardziej potrzebne mu składniki odżywcze. A przecież przy budowaniu odporności bardzo ważne jest, by odżywiać się mądrze. Zwłaszcza warto wprowadzić do diety dobre źródła witaminy C, D, kwasów omega-3, cynku, żelaza oraz probiotyki (kiszonki, fermentowane produkty mleczne).

Sport i budowanie odporności, jakie są zdrowe nawyki?

Dobre nawyki to zdrowe życie, po prostu. Czyli urozmaicona dieta, która uzupełni umiarkowaną aktywność fizyczną oraz skuteczny wypoczynek. Dbanie również o to, żeby nie przesadzić z aktywnością fizyczną, tutaj powiedzenie, że „im więcej, tym lepiej” niekoniecznie się sprawdzi.

Bibliografia:

  • Kochański B., Kałużna A., Kałużny K. i inni, Zespół przetrenowania w sporcie – mechanizm, objawy, przyczyny, https://docplayer.pl/6743300-Zespol-przetrenowania-w-sporcie-mechanizm-objawy-przyczyny-overtraining-in-sport-mechanism-symptoms-causes.html (dostęp: 09.03.2020).
  • https://www.doz.pl/czytelnia/a2327-Przeziebienie_a_sport
  • https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/138515,7-produktow-zywnosciowych-wspomagajacych-odpornosc