Aktywność fizyczna a odporność organizmu

Aktywność fizyczna a odporność organizmu

Aktywny tryb życia wpływa pozytywnie na każdy aspekt naszego zdrowia, w tym również na stan układu odpornościowego. Jednak w czasach, kiedy wydaje się że im więcej tym lepiej, okazuje się że akurat w przypadku aktywności fizycznej i odporności trzeba postawić na umiar.

Zalety aktywności fizycznej w podnoszeniu odporności organizmu

Umiarkowana aktywność fizyczna poprawia ogólną odporność organizmu i naukowcy nie mają co do tej kwestii wątpliwości. Podobno umiarkowany, regularny wysiłek fizyczny zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji aż o 1/3. Dlatego zdecydowanie warto przyjrzeć się temu pomysłowi, nawet jeżeli nie lubimy sportu. Ponieważ już nawet spacer potrafi zdziałać cuda …

W jaki sposób aktywność fizyczna wpływa na układ immunologiczny?

Umiarkowana aktywność fizyczna poprawia zdolność organizmu do obrony przed patogenami. Jak? Zwiększa m.in. ilość i aktywność makrofagów (komórki fagocytujące).

Ćwiczenia fizyczne polepszają również działanie kolejnych komórek obronnych – limfocytów, wpływają też na zwiększenie produkcji interleukiny i interferonu.
Dlaczego warto zadbać o to, by aktywność była regularna? Zwiększona odporność, którą zdobyliśmy podczas wysiłku fizycznego trwa jedynie kilka godzin po jego zakończeniu. Ale, gdy wysiłek powtarza się regularnie, to jednocześnie stała staje się również nasza odporność.

Dlaczego aktywność fizyczna powinna być umiarkowana?

U osób, które sport uprawiają intensywnie i zawodowo występują również częściej infekcje górnych dróg oddechowych, niż u np. ćwiczących umiarkowanie amatorów. Obniżona odporność u intensywnie ćwiczących osób utrzymuje się do 72 godzin po zakończeniu wysiłku. Dzieje się tak, ponieważ u tych osób występuje wysokie stężenie hormonów stresu (adrenalina, kortyzol), co hamuje działanie komórek odpornościowych. Dlatego osobom intensywnie ćwiczącym zaleca się m.in. prewencyjną suplementację witaminą C.

Na odporność wpływają również kalorie…


Ponadto przeważnie „skutkiem ubocznym” aktywności fizycznej jest utrata masy ciała. A u osób otyłych występuje obniżona odporność, spowodowana prawdopodobnie przez większą ilość tzw. komórek zapalnych w organizmie.

Na sprawniejsze funkcjonowanie układu immunologicznego ma również wpływ ilość zjadanych kalorii. Jak udowodnili naukowcy z Bostonu, mniej kaloryczna dieta poprawia odporność organizmu. Oczywiście nie chodzi tutaj o to, żeby osoby szczupłe ograniczały swój sposób żywienia. Badania, które były prowadzone w Bostonie na Tufts University dotyczyły osób z nadwagą. W ich wyniku okazało się, że u osób, które stosowały dietę z ograniczeniem kalorii aktywność limfocytów T (zwalczających infekcje) jest większa niż u osób, które takich ograniczeń nie stosowały.
Informację tę szczególnie powinniśmy wziąć pod uwagę, gdyż wraz z upływem lat pogarsza się nie tylko wzrok, ale również nasza odporność. Dlatego dobrze, gdy dieta również staje się mniej kaloryczna. W granicach rozsądku oczywiście. Zdecydowanie trzeba dostarczać organizmowi wszystkie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania substancje odżywcze.

Bibliografia:

1. Nieman DC., Special feature for the Olympics: effects of exercise on the immune system: exercise effects on systemic immunity, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11050532 (dostęp: 04.03.2020).
2. Nieman DC., Henson DA., Austin MD., Sha W., Upper respiratory tract infection is reduced in physically fit and active adults, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21041243 (dostęp: 04.03.2020).
3. https://www.medonet.pl/magazyny/odpornosc,zrzucenie-wagi-moze-poprawic-nasza-odpornosc,artykul,1610098.html