Wzmacnianie układu immunologicznego u dzieci

Wzmacnianie układu immunologicznego u dzieci

W pewnej mierze to, czy dziecko będzie bardziej lub mniej odporne odpowiadają geny. Co nie znaczy, że nie mamy wpływu na kształtowanie odporności u naszych dzieci. Takie czynniki jak karmienie piersią, zdrowa dieta, a nawet…nadmierna higiena, nie są bez znaczenia.
Kiedy maluch przychodzi na świat, jego układ immunologiczny nie jest jeszcze w pełni dojrzały. Dlatego często też choruje we wczesnym dzieciństwie. Jak możemy mu (i sobie) pomóc? Zacznijmy od diety…

Dieta, która kształtuje odporność dziecka

Pisząc o prawidłowej diecie zaczniemy od tej nieprawidłowej. Ponieważ niektóre pokarmy nie powinny znaleźć się w menu dziecka i to z wielu powodów, a jednym z nich jest negatywny wpływ na odporność naszej pociechy. Czego powinniśmy unikać? Na pewno dużych ilości cukru w postaci słodyczy, tłustych i smażonych potraw, napoi gazowanych, chipsów, potraw typu fast-food, wysoko przetworzonych produktów.

Oporność dziecka budujemy od pierwszych chwil życia, a nawet wcześniej, w okresie prenatalnym. Już przyszła mama powinna zwracać uwagę na to co je i zadbać o zdrową i zróżnicowaną dietę. Potem ważna jest świadomość, że zdrowa dieta wzmacnia organizm dziecka i zmniejsza ryzyko zachorowania.

Zanim dziecko zacznie jeść pokarmy stałe, bardzo ważny wpływ na kształtowanie się u niego odporności ma pierwszy pokarm jaki dostaje, czyli mleko matki. W skład mleka ludzkiego wchodzą makrofagi, leukocyty, limfocyty, neutrofile, które wpływają na odporność u dziecka. Makrofagi niszczą zarazki bezpośrednio w jelitach dziecka oraz aktywują inne elementy układu immunologicznego. Neutrofile podobnie jak makrofagi neutralizują bakterie w przewodzie pokarmowym. Sposób karmienia od pierwszych dni życia ma ogromne znaczenie i procentuje w późniejszych latach. Dziecko karmione naturalnie w przyszłości będzie mniej podatne na infekcje, alergie oraz choroby cywilizacyjne w wieku dorosłym.

W miarę jego rozwoju w diecie dziecka powinny koniecznie znaleźć się warzywa i owoce, wysokiej jakości białko, witaminy C,E i D, kwasy omega-3, których dobrym źródłem są ryby (łosoś, makrela, śledzie), olej lniany, orzechy. Na układ odpornościowy dziecka mają też wpływ składniki mineralne, takie jak cynk, selen oraz żelazo.

Dzień powinien rozpocząć się od pożywnego śniadania, a dobrym patentem na przemycenie do diety warzyw są zupy. Oporności malucha z pewnością pomoże dodanie do herbaty domowej roboty soku z dzikiej róży, malin, bądź czarnej porzeczki, są to znakomite źródła witaminy C. Warto zadbać również o miód i zdrowe probiotyki, jakimi są jogurty, kefiry, kiszonki.

Jakie jeszcze oprócz zdrowego żywienia mamy sposoby na poprawę odporności u dzieci?

Dla wzmocnienia odporności dziecko czasami może się wybrudzić

Oczywiście nie chodzi tutaj o to, żeby dzieci nigdy nie myć. Ale tak jak w żywieniu, wszędzie ważny jest zdrowy rozsądek. Nie trzeba co 5 minut czyścić mu rąk, sprzątać obsesyjnie mieszkania, wyrzucać z domu zwierzęta. Po prostu dziecko nie powinno rozwijać się w jałowym otoczeniu, bo kiedy z niego wyjdzie do przedszkola, szkoły lub przyjaciół, to może okazać się, że zupełnie nie radzi sobie z patogenami.

A na koniec … chodźmy z dzieckiem na spacer

Nic tak nie hartuje odporności, jak świeże powietrze. Dzieci, które spędzają życie przed telewizorem lub komputerem zdecydowanie częściej zapadają na infekcje. Dlatego bardzo ważne jest wyjście z domu i aktywność fizyczna na zewnątrz. Nie oznacza to, że trzeba przebiec z dzieckiem maraton, wystarczy spacer, wspólna przejażdżka na rowerze. To zdecydowanie dobrze wpłynie na całą rodzinę.

Bibliografia:

  • Kościej A., Skotnicka-Graca U., Ozga I., Rola wybranych czynników żywieniowych w kształtowaniu odporności dzieci, http://www.phie.pl/pdf/phe-2017/phe-2017-2-110.pdf (dostęp: 04.03.2020).
  • https://www.edziecko.pl/pierwszy_rok/7,79404,22652958,jak-rozwija-sie-uklad-odpornosciowy-dojrzewa-do-ok-dwunastego.html
  • https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/138515,7-produktow-zywnosciowych-wspomagajacych-odpornosc (dostęp: 04.03.2020).